BMW Z1: de kracht van de illusie

BMW Z1: de kracht van de illusie

30 jaar geleden werden de eerste Z1’s overhandigd aan hun eigenaren. Reden genoeg om in de totstandkoming te duiken van deze roadster, die zijn deuren in aan handomdraai kon laten verdwijnen.

Het salon van Frankfurt, september 1987. Er is heel wat drukte op de BMW-stand. Een kleine roadster zuigt alle aandacht op. Hij draagt de letter Z van Zukunft – het Duitse woord voor toekomst.  Deze Z1 is op dat moment nog maar een conceptcar, gecreëerd door BMW Technik, de afdeling die belast is met de ontwikkeling van innoverende prototypes. Oorspronkelijk was het niet de bedoeling om deze bolide daadwerkelijk te produceren. Maar onder grote druk van geïnteresseerde klanten besloot BMW dan toch het risico te nemen en de Z1 op de markt te brengen.

“Schuifdeuren”

De grootste bijzonderheid aan deze Z1 zijn zijn deuren. Ze openen niet zijdelings en evenmin naar boven toe, zoals bij vleugeldeuren. Neen, ze glijden (elektrisch!) in de langsbalken, waar ze helemaal in verdwijnen. Je kunt dus met de deuren “open” rijden om nog meer te genieten van de open lucht en natuurlijk de heerlijke stem van de 2,5-liter zes-in-lijn, die destijds in heel wat BMW-producten te vinden was.  Hij leverde 170 pk en was gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Nog iets bijzonders an deze Z1: zijn erg gestroomlijnde koetswerk is uit kunststof vervaardigd en rust op een bodem uit composietmateriaal. Het onderstel zelf is van staal.

8.000 exemplaren

Gezien de enthousiaste reacties van het publiek op het salon van Frankfurt beslist BMW dus om het model in productie te nemen. We schrijven 1988. Een jaar later worden de eerste exemplaren geleverd aan hun eigenaars. Dat is intussen zo’n dertig jaar geleden. De Belgische Ginion-groep wilde deze verjaardag niet zomaar voorbij laten gaan. Half september verzamelden ruim 60 exemplaren van de Z1 in de BMW-garage van Waver, waaronder een bijzondere Alpina “Roadster Limited Edition” (RLE). Deze variant, waarvan slechts 66 exemplaren werden gebouwd, wordt aangedreven door een tot 2.7 liter vergroot blok van 200 pk.

Een van de aanwezige Z1’s in Waver had een bewonderenswaardige 300.001 km op de teller staan. Aan de soliditeit van deze BMW hoeft u dus niet te twijfelen. In totaal werden er van de Z1 zo’n 8.000 exemplaren gebouwd tussen 1988 en 1991. Het model was de stamvader van een nieuwe lijn met de typische Z-badge: de Z8, de Z3 en intussen al drie generaties Z4…

De BMW Z1 blijft een exotische verschijning op onze wegen. Als u er eentje hebt gevonden en hem optimaal wilt laten verzekeren, neemt u dan gerust contact op voor een voorstel.